Tuesday, November 10, 2015

Diari #2 Tanggal 9 November 2015

Salam Damai,

Hari ini kisahku bermula seperti biasa seawal pagi akan ku kirimkan whatsapp dan pesanan ringkas kepadanya. Ternyata, dia masih marahkan aku kerna tiada balasan yang aku trima selepas itu. Sayang, aku ingin dikau tahu bahwa dihatiku cuma ada dirimu. Aku tak sanggup mengharungi liku-liku kehidupan ini sendirian begini. Tanpa dirimu, tawamu, candamu, ucapanmu, kata-katamu serta gurau sendamu membuatkan hari-hariku begitu kosong dan tidak bermakna. 


Kebetulan pada hari ini juga aku akan menghadiri sesi temuduga yang berlangsung dari pukul 8:30am-4:00pm. Namun, aku terpaksa menunggu giliranku sehingga ke pukul 2:00pm. Di dalam penantian ini, bermacam-macam perkara timbul di benak fikiranku hinggakan aku tak begitu dapat fokus sepenuhnya dengan temuduga yang akan dijalankan ini nanti. Tapi, aku coba untuk gagahkan dan kuatkan semangat diri untuk menghadapinya secepat mungkin. Kalau diikutkan hati aku, ingin sangat rasanya aku menjadi orang yang pertama untuk masuk ke bilik temuduga agar aku dapat cepat-cepat menamatkan sesi temuduga ini. 

Engkaulah kekuatanku sayang. Setiap kali aku pergi temuduga, engkaulah yang akan memberikan kata-kata semangat buatku. Dirimu juga yang akan mendoakanku dan dirimu juga yang akan menemaniku dan bertanyakan khabar udah gimana semuanya setelah setiap kali aku selesai temuduga. Namun, semua ini senyap, sepi tanpa sahutan darimu. Aku tetap juga akan memaklumi semuanya kepadamu soalnya aku mau dirimu tahu dan tidak risau akan aku. 

Setelah siap temuduga, aku berehat sebentar kat pasar sementara menunggu pulang ke rumah. Fikiranku buntu. Walaupun dirimu masih marah dan kecewa denganku, aku tetap berada disampingmu. Aku menyayangimu lebih tinggi dari langit yang paling tinggi dan lebih dalam lagi daripada dalamnya lautan yang paling dalam. Aku tahu dirimu juga begitu malah cintamu kepadaku lebih kuat tanpa sangsi denganku. Ya sayang, aku berdosa denganmu. MAAFKANLAH AKU SAYANG...

Seperti hari sebelumnya, makanku juga tiada selera. Apa yang dimakan umpama makan tidak berkuah. Bak kata pepatah Iban 'makai bekuah ke ai mata' yang dalam bahasa melayu maksudnya 'makan berkuahkan air mata'. Sayang, dengarlah aku yang merayu padamu ini. Aku akan setia menunggumu sehingga marahmu reda. 


Aku durhaka kepadamu. Ya, mungkin inilah ungkapan yang paling sesuai untukku. Bisikan hati aku yang tidak diridhai Tuhan telah membuatkan aku betul-betul mendurhaka kepadamu sayang. Izinkan aku untuk menebusnya kembali kerna aku tahu aku sudah tidak tahu apa-apa lagi yang nak dikatakan. Sayang, aku bermohon dengan Tuhan agar diriku diampuni. Oh Tuhan, dengarkanlah rintihan hatiku. Hanya kepadamu ku bersujud memohon keampunan atas semua kesilapan dan kekhilafan yang telah aku lakukan terhadap dirinya yang teramat aku sayang. Andai bisa kuundur masa, ingin sekali aku mengubah saat-saat yang berlaku itu supaya menjadi satu saat yang indah dan gembira. Ya Tuhan aku mohon kepadamu sejukkanlah hatinya. Hanya kepadamu aku berserah. Amin. 

Sayang, aku rindu padamu. Sungguh! Tolong balas mesejku kerna aku sangat risau. Aku ingin sekali menghubungimu tapi aku takut tanpa keizinanmu nanti akan mengeruhkan lagi keadaan. Jadi, sebaiknya aku mesej sahaja dan aku mahu sayang tahu bahwa aku tetap setia menunggu balasan mesej darimu sampai kapan-kapan pun sehingga hatimu sudah tenang dan reda. 

With Love

No comments:

Post a Comment